Minta izin dulu dengan Cikgu Dee, yaaa...:))

Tuesday 22 May 2012

Al dan seekor merpati...

Di suatu petang, saat ku sedang sibuk mengajar. Anak muridku, Aleeya...berbisik memanggil dibalik pintu masuk.

"Ada apa, Al...?'', aku setengah berteriak.

''Cikguu...marii sinii, sekejapp...''

Seperti orang yang ingin membuat suprise, hallahh...sempat-sempatnya aku ge er,haaha...:D

Diburu rasa  penasaran, aku pun berdiri menghampirinya.

MasyaAllah!

Seekor burung merpati yang sayu, lunglai dalam dekapan lembut anakku Aleeya. Sungguh, lembut hati Alleya, ia katakan burung ini terjumpa di padang (baca=lapangan) , diantara dataran rerumputan basah, ia kehujanan. Aleeya ingin menghangatkan dengan tudung Al, dan membawanya masuk kedalam kelas, begitulah Al merayuku.

"Al..tak sampai  hati melihatnya, cikgu..."

Sederhana, cara ia mencintai makhluk-Nya. Allaah...aku mengenal Aleeya, aku memahami hidup nya yg jauh dari kesempurnaan cinta sebuah keluarga,  Ibu dan Ayah yang pergi meninggalkannya entah kemanaa...?

Namun...lihatlah! betapa tulus kasih Aleeya. Subhanallah....




"Cikgu, sayaang Al...terimakasih, telah mengajarkan 'Mencintai dengan sederhana..."


~Dee'81, Semenanjung Malaysia~

No comments:

Post a Comment