Minta izin dulu dengan Cikgu Dee, yaaa...:))

Friday 5 October 2012

Laa Tahzan Cikgu- Amran, amanah dari 'langit'.

Tahukah, kawan... Tkadang Allah menutupi rasa susah hati,dan mgantinya dg sbuah amanah 'besar' untuk kita ambil hikmahnya. Sebut saja namanya Am. Kelas 4 SD. Wajahnya bak keturunan orang bangsawan, alias bersih dan tampan. Stiap kali hadir di kelasku mgajar, ia selalu bpenampilan rapih dg pakaian melayu serta songkoknya. Sekali dua kali, aku tak mghiraukannya. Cukup sibuk dg murid2 ku yg lain.

Meski dmikian aku myempatkan myapanya sesekali. Diapun cukup sopan mjawab. Aku suka mgusik dg ptanyaan ,'mgapa tak ikut blajar skali, Am? Cakaplah ke ibu..' yg dtanya hy mgelengkan kpalanya..'ibu tak nak..' pnah jg dia mjawab dmikian. Hingga, pjumpaan kami mjd lbh sering. Dan, ia datang hy untk mhantar kawannya yg blajar di tempat kami.

Sampailah pbincangan malam tadi, aku btanya serius pd Am. Tentang ayah-ibu nya, tentang semua.. Hingga,aku dbuatnya tsentak..ketika ia katakan, ibu hy suri rumah, tak de keje. Ayah..ayah saye tak tau kemana..wajah polosnya nampak biasa2 sj, bhkan ia lbh sering tsenyum jika dtanya. Dan, kawannya lah yg mjelaskan..bhwa Am sdh tak miliki ayah lagi. Ibu dan ayahnya sdh bercerai. Aku tdiam sesaat. Mghela nafas, dan spontan bkata padanya..nak, esok mulalah blajar dg cikgu! Tak payah fikir msalah yuran. Allah Maha Kaya, aku membatin.


Dan, senyum di wajah Am nampak spt bulan purnama. Cerah sekali. Subhanallah. Gantian aku yg menahan haru, akan amanah baru yg datangnya dari 'langit'. DR. oct 2012. semenanjung malaysia.

No comments:

Post a Comment